Is jouw bedrijf al digitaal toegankelijk?
Onderzoek van het Centraal Bureau voor de statistiek wijst uit dat ruim 27% van de bevolking boven de vier jaar een blijvende beperking heeft.
Dit betekent dat 1 op de 5 mensen een beperking heeft.
Digitale toegankelijkheid is het creëren van digitale producten en services die voor iedereen toegankelijk en begrijpelijk zijn.
Dus ook jouw:
- Website
- Webshop
- Afbeeldingen
- Video's
- Inschrijfformulieren
Hoe toegankelijker je digitale producten en services, hoe meer resultaat...
In Nederland ervaren veel internetgebruikers uitdagingen bij het optimaal gebruiken van websites en andere digitale producten. Denk aan mensen met een visuele beperking, leesmoeilijkheden, kleurenblindheid of slechthorendheid.
Vanaf 28 juni 2025 treedt de European Accessibility Act (EAA) in werking, wat betekent dat niet alleen de overheid, maar ook bedrijven moeten voldoen aan toegankelijkheid richtlijnen.
Er is dus werk aan de (web)winkel!
Naast dat wetgeving een reden is om je content toegankelijk te maken voor iedereen is het ook voor de algemene gebruikerservaring goed om hier bewust mee bezig te zijn. Het vergroot je doelgroep en verbetert je imago.
En wist je dat je beter gevonden wordt in Google en andere zoekmachines als je website digitaal toegankelijk is?
De kleinste details kunnen een groot verschil maken.